Розвиток учнів однієї вікової групи дуже неоднорідний. Не однаковий також
інтерес учнів до вивчення фізики. Обмеженість часу і зарегламентованість форм
організації навчання не дають можливості врахувати всі індивідуальні
особливості учнів. Тому учитель розв'язує всі завдання поза межами уроку.
Основною особливістю позаурочної роботи є її дуже слабка
зарегламентованість. Вчитель вільний у виборі форм, змісту і методів роботи.
Цінним є й те, що він має можливість залучати учнів до активної практичної
діяльності. Тому проведення позаурочної роботи дозволяє формувати вміння і
навички, творче мислення, здійснювати політехнічне навчання, профорієнтацію
учнів, формувати моральні якості.
Організації гуртка повинна передувати велика підготовча робота. Не кожен
погодиться прийняти участь у відвідуванні гуртка з предмету, який вважається
достатньо складним й незрозумілим для більшості учнів ліцею. Учнів інформують про майбутній гурток,
основні напрями його роботи. Для цього використовуються не тільки поурочні
засоби інформації, а й індивідуальні та групові бесіди з учнями. Великий ефект
дає проблемна організація навчальної роботи з фізики, коли на уроці вчитель
аналізує ту чи іншу проблему і пропонує знайти її розв'язання на заняттях
гуртка.
Організовуючи фізичний гурток «Квант», перш за все ставились такі завдання:
-
поглиблювати знання членів гуртка при
взаємному спілкуванні учнів І та ІІ курсів, вивчаючи спільний фізичний об'єкт;
-
шляхом експерименту встановлювати
закономірності фізичних явищ оточуючого середовища;
-
залучення членів гуртка до розробок
сценаріїв позакласних заходів на конкурсній основі;
-
розвиток творчого потенціалу учнів
шляхом виконання дослідницьких робіт, як правило експериментальних
(короткочасних);
-
популяризація знань з фізики серед учнів
ліцею;
-
вивчення життя і наукових відкриттів
видатних фізиків світу;
-
дослідницька робота, створення
звітів-презентацій.
Гурток об'єднує учнів різних вікових груп, тому доцільно створити невеликі
бригади по 4-5 чоловік на чолі зі старшим і більш досвідченим учнем. Групам
пропонується певне завдання – дослідити історію телебачення, історію створення
трансформаторів, завдання по астрономії. Робота планується таким чином, щоб
теоретичні заняття чергувалися з практичними. Особливістю занять гуртка
являється закріплення фізичних знань через ігрову діяльність. Погодьтесь, що
коли учневі просто довести до відома правило чи закон, це буде не лише
незрозумілим, але й нецікавим. Набагато цікавішими будуть інші форми проведення
занять. Це й КВК, де учням необхідно проявити не тільки знання, але й проявити
кмітливість. Це й театралізовані заняття, конференції, на які запрошуються учні
ліцею.
Так, членами гуртка були проведені: театралізований урок «Суд над
електрикою», засідання клубу веселих та кмітливих. Була організована й проведена
конференція з астрономії «Астрономія і астрологія», прозвучали чудові легенди
про сузір'я та астрологічний прогноз.
За ініціативою учнів був створений сайт гуртка, де можна дізнатись не лише
про нашу діяльність, але й висвітлюються цікаві факти про видатних вчених, пояснюються
відомі явища природи з точки зору фізичних законів. Для тих, у кого немає
можливості переглянути сайт в Інтернеті, випускаються фізичні бюлетені, газета
«Цікава фізика».
Річний план
роботи фізичного гуртка
"Квант"
Мета гуртка: прищепити учням любов до фізики; виявити інтереси і здібності окремих
школярів; надати учасникам гуртка обов’язковий мінімум практичних умінь і
навичок, необхідних для подальшої роботи на уроках фізики; показати єдність
шкільного курсу; навчити застосовувати знання з різних предметів на уроках з
фізики.
№ з\п
|
Тема заняття
|
Кількість годин
|
Дата
|
1
|
Організаційне заняття. Фізика як природнича
наука. Фізичні величини, їх вимірювання. Похибки вимірювань.
|
1
|
жовтень
|
2
|
Цей цікавий рослинний і тваринний світ.
|
1
|
жовтень
|
3
|
Розв’язування
олімпіад них задач із фізики, в тому числі розрахункових задач ЗНО
|
1
|
листопад
|
4
|
Влив музики і води на вегетативний ріст паростків дині.
|
1
|
листопад
|
5
|
Фізика і військова техніка
|
1
|
грудень
|
6
|
Туристична фізика
|
1
|
грудень
|
7
|
Дифузія в природі та екологічні проблеми нашого міста
|
1
|
січень
|
8
|
Фізика і екологічні проблеми річки Саксагань
|
1
|
лютий
|
9
|
Енергозбереження країни
|
1
|
лютий
|
10
|
Таємниці зоряного неба
|
1
|
березень
|
11
|
«Космічна» подорож на планету Фізика
|
1
|
березень
|
12
|
Фізика і моя майбутня професія
|
1
|
квітень
|
13
|
Досягнення
сучасної фізики
|
1
|
квітень
|
14
|
Творці фізичної науки. Внесок українських вчених у
розвиток фізики.
|
1
|
травень
|
15
|
Підсумкове заняття
|
1
|
травень
|
Водички налили, а нічого цікавого нема
ВідповістиВидалити